دسته‌بندی نشده

دکمه اسپرت (Sport) خودرو برای چیست؟ بررسی رانندگی در حالت اسپرت

دکمه اسپرت sport خودرو برای چیست؟ بررسی رانندگی در حالت اسپرت

با پیشرفت تکنولوژی در زمینه خودرو ها، امروزه حالت های مختلف رانندگی نیز برای خودرو طراحی شده اند. هر یک از این حالت ها می توانند تغییرات مختلفی را در سیستم های مختلف خودرو به وجود بیاورند تا شاهد رانندگی یکنواختی با خودرو های اتوماتیک روز دنیا نباشیم. در این مقاله از کارشناس خودرو سانیار حالت رانندگی اسپرت ( Sport ) را معرفی می کنیم تا بدانیم که دکمه اسپرت ماشین برای چه کاری طراحی شده است.

فهرست مطالب

کاربرد حالت رانندگی اسپرت در خودرو چیست ؟

حالت رانندگی اسپرت چیست ؟

چه تغییری با زدن دکمه اسپرت در خودرو اتفاق می افتد ؟

چگونه حالت اسپرت را در خودرو فعال کنیم ؟

معایب حالت اسپرت در ماسین و رانندگی با دنده s چیست ؟

کاربرد حالت رانندگی اسپرت (Sport) درخودرو چیست؟

Everything About Sport Mode In Cars 

یکی از معایبی که تا پیش از این در خودرو های اتوماتیک به چشم می خورد، یکنواخت بودن حالت رانندگی بود. اما پیشرفت تکنولوژی شرایطی را مهیا کرده است تا بتوان از حالت های مختلف رانندگی استفاده کرد. با انتخاب حالت های رانندگی، تغییراتی در ماشین صورت می گیرد که برخی از این حالت ها برای رانندگی به صرفه (اقتصادی) تهیه شده اند و برخی دیگر برای رانندگی پر هیجان! بنابراین بسیاری از کمپانی های خودرو سازی برای جذب مشتری بیشتر، اقدام به قرار دادن حالت های رانندگی مختلف کرده اند که حالت اسپرت یکی از آن ها است. در ادامه آن را بیشتر معرفی می کنیم.

حالت رانندگی Sport یا اسپرت چیست؟

حالت اسپرت (Sport) که به اختصار S نامیده می شود، در خودرو ها به عنوان حالت پویا یا Dynamic هم شناخته می شود. اما حالت اسپرت دنده اتوماتیک چیست؟ حالت رانندگی اسپرت برای این طراحی شده است تا موتور خودرو شما برای شتاب گیری اشتیاق بیشتری داشته باشد و با ایجاد تغییراتی در سیستم های گیربکس، فرمان پذیری و هندلینگ، حس رانندگی پر هیجان، پر شتاب و خودرو سرکش را به شما بدهد.

حالت رانندگی Sport یا اسپرت چیست؟

با این حالت تغییرات دنده می توانند در اختیار شما باشد و به نوعی حس یک خودرو دستی بدون نیاز کلاچ به شما داده می شود تا بتوانید از اکثر قدرت موتور استفاده کنید و از رانندگی در مواقع مورد نیاز لذت بیشتری ببرید. قابل ذکر است که این حالت تنها برای ایجاد هیجان نیست بلکه برای رانندگی در جاده های کوهستانی بهتر است و خودرو شما در سراشیبی ها به دلیل استفاده از دور موتور بالاتر بهتر و مطمئن تر عمل خواهد کرد.

حالت رانندگی Sport یا اسپرت

با زدن دکمه Sport ماشین عمده این دستورات توسط ECU صادر می شود. اگر با این قطعه آشنا نیستید، پیشنهاد می کنیم مطلب راهنما: کامپیوتر ماشین یا ECU چیست و چه وظایفی دارد؟  را مطالعه نمایید.

چه تغییری با زدن دکمه اسپرت در خودرو اتفاق می افتد ؟

همانطور که اشاره کردیم، با فعال کردن رانندگی در حالت اسپرت تغییراتی در ماشین رخ می دهد. این تغییرات وابسته به هوشمند تر شدن خودرو ها، پیشرفت و قابلیت کنترل کردن اجزا مختلف به دست آمده است که آن ها معرفی می کنیم.

رانندگی در حالت اسپرت

  • افزایش گشتاور و اسب بخار: این کار با افزایش پاشش سوخت، هوای ورودی و.. ایحاد می شود و به موتور شما فشاری بیشتری وارد می شود تا بتواند حداکثر قدرت خود را به نمایش بگذارد.
  • فرمانپذیری بیشتر: قطعا در رانندگی پر هیجان باید کنترل ماشین و بلطبع  فرمان را بهتر در اختیار داشته باشید. بنابراین فرمانپذیری افزایش یافته و می توانید به صورت دقیق تر سریعتر فرمان را هدایت کنید.
  • شتاب سریعتر: با ایجاد تغییرات در سیستم های کشش، انتقال قدرت، موتور، گیربکس و.. سعی می شود تا شتابگیری شما سریعتر شود. این تغییرات ممکن است در حد چند صدم ثانیه باشد.
  • تعویض دنده در دور موتور بالاتر: در این حالت دنده های گیربکس شما در دور موتور های بسیار بالا تعویض می شود.
  • تعلیق سفت تر: برای یک رانندگی پر هیجان در کنار کنترل، هندلینگ و امنیت بیشتر، سیستم تعلیق شما سفت و خشک تر می شود.
  • افزایش پاسخ دریچه گاز: دریچه گار هم با کوچکترین تغییرات در پدال واکنش مورد نیاز را نشان می دهد.
  • تغییر صدای اگزوز: در برخی از مدل ها صدای اگزوز هم اسپرت می شود تا حس بهتری داشته باشید.

به خاطر داشته باشید که عمده این تغییرات در خودرو های رده بالا اتفاق می افتد. در خودرو های اتوماتیک رده اقتصادی این حالت برای بیشتر برای جذب مشتری یا القای حس اسپرت و همچنین استفاده از دور موتور بالاتر در جاده های کوهستانی تعبیه شده است. به دلیل عدم وجود تمام آپشن های مورد نیاز و همچنین به صرفه نبودن برنامه نویسی های پیچیده، ممکن است تمامی این تغییرات را در خودرو به وجود نیاورند.

دکمه اسپرت

همچنین برای آشنایی بیشتر با هندلینگ ماشین، مطالعه مطلب هندلینگ ماشین چیست؟ روش و فاکتورهای افزایش هندلینگ ماشین هم کاربردی و مفید خواهد بود.

چگونه حالت رانندگی اسپرت را در ماشین فعال کنیم؟

استفاده از دکمه اسپرت در ماشین بستگی به نوع خودرو شما دارد. در اکثر خودرو باید دسته دنده را در حالت وضعیت S قرار دهید.

چگونه حالت رانندگی اسپرت را در ماشین فعال کنیم؟

و یا باید دکمه Sport را روی کنسول فشار دهید.

دکمه Sport کنسول

با این کار خودرو وارد حالت اسپرت شده و تازمانی که مجدد وضعیت را تغییر ندهید، در همین حالت باقی خواهد ماند. پس از انتخاب حالت اسپرت، شما باید با استفاده از دکمه های (+) یا (-) در کنار دنده اقدام به تغییر و انتخاب دنده کنید.

  • با انتخاب (+) دنده افزایش پیدا می کند.
  • با انتخاب (-) دنده کاهش پیدا می کند.

حالت اسپرت ماشین

 

در نظر داشته باشید که اگر دور موتور شما بیش از حد بالا یا پایین باشد، وسیله نقلیه شما به صورت خودکار تغییراتی را ایجاد می کند.

معایب حالت اسپرت در ماشین و رانندگی با دنده S چیست؟

یکی از معایبی که استفاده از حرف S در دنده اتوماتیک برای شما به همراه می آورد، افزایش سوخت و همچنین استهلاک ماشین است. این کار در دراز مدت به نفه شما نیست و هزینه های شما را افزایش می دهد. اما عیب دیگر آن خشک شدن فنر بندی بندی خودرو یا به اصطلاح خشکی ماشین است. زیرا فنر ها در حالت اسپرت سفت تر می شوند و در این حالت راحتی مسافران نسبت به سایر حالت های رانندگی کاهش می یابد.

‪معایب حالت اسپرت در ماشین و رانندگی با دنده S

 

در پایان جهت آشنایی بیشتر با سایر آپشن های خودرو، مطالعه مطلب راهنما: ESP در ماشین چیست؟  چه وظایف و کاربردی در خودرو دارد؟ را هم فراموش نکنید.

 در مطلب امروز حالت رانندگی و دکمه اسپرت جنسیس، ۲۰۷، تیگو، چانگان، اپیروس و.. را به شما معرفی کردیم. این حالت در خودرو های لوکس و رده بالا تفاوت بیشتری را نسبت به خودرو های اقتصادی بازار ایجاد می کند. به هر حال تولید کنندگان برای جذب مشتری بیشتر سعی در استفاده از حالت رانندگی Sport در خودرو های خود را دارند. برای اطمینان از عملکرد خودرو و آپشن های آن کارشناس خودرو سانیار در کنار شما هست تا قبل از خربد خودرو با کارشناسی خودرو از بدنه و فنی گرفته تا آپشن ها همه را تست و صحت و سلامت آن را مورد بررسی قرار دهد .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *